Al verscheidene jaren houdt Zad Moultaka, geboren in Libanon in 1967, zich bezig met persoonlijk onderzoek in de visuele en muzikale kunsttalen. In zijn werk als componist verbindt hij fundamentele gegevens uit de hedendaagse Westerse compositie met specifieke kentrekken van de Arabische muziek: monodie, heterofonie, modaliteit, ritmes, stemgebruik. Dit onderzoek leidde naar talrijke experimenten.
Vanaf 2003 gaf de langzame rijping van één vorm van zijn persoonlijke expressie aanleiding tot de ontwikkeling van een reeks werken die variëren van koor- tot ensemblemuziek, van kamermuziek tot solozang, van operamuziek tot elektro-akoestische muziek, van filmmuziek tot geluidsinstallaties en choreografie.
Tegelijkertijd intensifieerde hij sinds 2011 zijn activiteit als schilder. Steeds meer durvend, is zijn werk te zien in Beiroet, Abu Dhabi, Venetië, Parijs en op de 57e Internationale Biënnale van hedendaagse kunst in Venetië (mei-November 2017).
Hij heeft een complexe persoonlijkheid die hem duwt naar het onvermoeibaar ontcijferen van enigma’s en weerstanden die in hem oprijzen, het onderzoeken van geschiedenis, het geheugen, de hedendaagse wereld, en het verkennen van grenzen en dromen met het gevoel van urgentie dat eigen is aan kunstenaars. Hij wordt gedreven door dezelfde zorg, de dezelfde urgentie in zijn zoektocht naar compromisloze, hedendaagse Arabische uitdrukking.
Residenties 2015-18:
- IRCAM (2015-17)
- Arab World Institute, Paris (2016-18)
- Ensemble 2e2m (2017)
- Arsenal Metz-en-Scène (2017-18)
Productie
Functie
Compositie