Artistiek directeur van het Beijing Music Festival & Toneelregisseur

Prijzen:

- In 2019 werd Shuang Zou genomineerd als nieuwkomer voor de International Opera Awards. In hetzelfde jaar werd ze genomineerd voor de innovatieprijs van Classical:NEXT in Rotterdam.
- In 2013 werkte ze in opdracht van het People’s Art Theatre of Wuhan als librettist en Brits uitvoerend directeur van de musical The Wonderful Adventures of Nils, in een regie van de beroemde Britse toneel- en operaregisseur David Freeman.
- Een jaar later werd deze musical bekroond met de ‘Golden Lion Award for Chinese Drama’, de hoogste Chinese theateronderscheiding.
- In 2010 won Shuang Zou met haar afstudeerfilm Still de filmstudentencompetitie van het Canadian International Film Festival.

In 2016 trad Shuang Zou toe tot het Beijing Music Festival als toegevoegd programmadirecteur. Ze startte er het New Wave Program op, met immersieve, speciaal voor de locatie ontworpen opera- en muziektheaterproducties in Taikoo Li Sanlitun, in het centrum van Beijing. Onder de werken die ze bij het Chinese publiek introduceerde waren Giovanni en Vixen (Silent Opera, Verenigd Koninkrijk), La voix humaine en The Fugitive. In dat laatste, dat Shuang Zou ook regisseerde, vertolkte de Chinese bas-bariton Shenyang Die Winterreise van Schubert. Haar projecten voor het Beijing Music Festival in 2018 omvatten de internationale coproductie Diary of One Who Disappeared (in een regie van Ivo van Hove) en de wereldpremière van de immersieve opera Orfeo (die ze regisseerde). Het New Wave-programma werd enthousiast onthaald door de internationale operagemeenschap en een nieuwe generatie publiek in Beijing. Als bestuurslid van het International Theatre Institute en de Music Theatre Now Competition heeft ze de voorbije jaren een belangrijke rol gespeeld in het smeden van samenwerkingsverbanden tussen China en het Westen.

Zou is bijzonder actief op het multidisciplinaire snijvlak tussen muziek, film en podiumkunsten. Ze was coauteur van het multimediale ontwerp voor de enscenering van Händels Messias door Det Kongelige Teater (Koninklijke Deense Opera), die begin 2016 opnieuw werd opgevoerd door Oper Frankfurt. Als multimediaal co-ontwerper werkte ze ook mee aan Dead Man Walking (Jake Heggie) in het Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin en de gesproken drama’s Lulu en As You Like It bij de British American Drama Academy. Op operavlak werkte ze als assistent-regisseur mee aan twee reprises van Madam Butterfly in de enscenering van Raymond Gubbay (in een regie van David Freeman) voor de Royal Albert Hall in Londen, en daarnaast aan La traviata bij de Litouwse Nationale Opera en Ballet, Monkey: Journey to the West (Chen Shi-Zheng) in het Royal Opera House en het O2 Centre, Vivaldi’s La verità in cimento en L’Olimpiade op het Garsington Opera-festival, en de productie van Noye’s Fludde door de Northern Irish Opera. Die laatste voorstelling werd ook uitgenodigd door het Beijing Music Festival, het Shanghai MISA Festival en de Nevill Holt Opera in het Verenigd Koninkrijk.

Ze regisseerde haar eigen Chinese vertaling van Happy Days (Samuel Beckett) en een bewerking van Blithe Spirit (Noël Coward) voor het National Theatre of China. Ze is ook de librettist van de originele musical The Wonderful Adventures of Nils voor het Wuhan People’s Art Theatre.

Productie

Functie

Mise-en-espace