Bérengère Bodin studeerde in 2000 af aan het Centre National de Danse Contemporaine in Angers (FR). Haar eerste choreografie was een stuk voor drie dansers, Les Mains Moites, een eerbetoon aan Samuel Beckett.
Ze danste bij een aantal internationaal befaamde gezelschappen, waaronder die van Raimund Hoghe, Joëlle Bouvier, Robyn Orlin, Christoph Marthaler en Martin Zimmerman. Haar samenwerking met Alain Platel, die nog steeds voortduurt, is ongetwijfeld een van de belangrijkste artistieke ontmoetingen uit haar carrière.
Naast haar activiteit als danseres vermengt ze graag verschillende disciplines (theater, dans, muziek) in haar eigen creaties. Daarvoor werkt ze samen met andere artiesten zoals Kurt d'Haeseleer voor Je connais des gens qui sont morts, Nicolas Marie voor Je suis un palimpseste et ce n’est pas un animal en Alstublieft, Lenneke Rasschaert voor Une catastrophe fantastique I and II, Steven Prengels voor Imaginary concert No 11, Alain Platel voor Another Sacre, Lien Wildermeersch voor Jackie en Maëlle Dequiedt voor L’enfant et les sortilèges (an empty house).
In 2022 stelde ze in Brugge haar solo Une Île voor, een productie van KAAP, waarin de relatie tussen stem en choreografie een belangrijke rol speelde. Een dergelijke grote verscheidenheid blijft de kern van haar onderzoek. Haar nieuwste project, Like the full moon says, is een duet met Ivan Fatjo dat op 30 januari 2026 in Malpertuis in première gaat.
Bérengère stond ook al verschillende keren voor de camera, waardoor ze haar grote liefde voor de film ontdekte. Ze speelde in Red Room en Words, twee kortfilms van Isabella Soupart, in Géraldine Doignons film Un homme à la mer en in The scream van Philippe Grandrieux. Zelf regisseerde ze Zus zonder zus met Cacao Bleu, het derde luik van een trilogie over dans, en draaide ze met Philippe Piffet als coregisseur de kortfilm Au Suivant, vertolkt door twintig jongeren.
Ze speelde ook de hoofdrol in Why we fight, een documentaire van Alain Platel en Mirjam Devriendt, genomineerd voor een Ensor.
Bérengère blijft ervan dromen een ondefinieerbare taal te ontwikkelen die elke toeschouwer lijfelijk in puur gevoel onderdompelt!
Foto: Tuur Uyttenhove
Productie
Functie
Choreografe