Luigi De Angelis werd geboren in Brussel in 1974 en verhuisde als kind met zijn ouders naar Italië. Hij is regisseur, decor- en lichtontwerper en muzikant. In 1992 richtte hij het gezelschap Fanny & Alexander op.

Voor al zijn stukken en projecten laat hij zich inspireren door de interactie tussen muziek, geluidsomgeving en scenische ruimte, door beeldende kunsten en hedendaagse muziek. Zijn voorstellingen waren te zien in theaters en op festivals in Italië en verschillende andere landen, waaronder de biënnale Teatro di Venezia, Santarcangelo dei Teatri, Volterra Teatro, Drodesera, Napoli Teatro Festival, Ravenna Festival, Festival delle Colline Torinesi, KunstenFestivaldesArts (Brussel, België), Bitef (Belgrado, Servië), Eurokaz e Music Zagreb Biennal (Zagreb, Kroatië), Mess Festival (Sarajevo, Bosnië), Mostra Sesc Des Artes (São Paulo, Brazilië), Noorderzon (Groningen, Nederland), Kampnagel (Hamburg, Duitsland), Sophiensaele (Berlijn, Duitsland), Flying Circus Project (Singapore), Aylul Festival (Beiroet, Libanon), Festival van Tampere (Finland) en Perfect Performance (Stockholm, Zweden).

De Angelis ontving verschillende onderscheidingen voor zijn werk, zoals de Speciale Prijs van de Jury op het Internationaal Bitef Festival in Belgrado, tijdens Music Theatre Now 2013 (Jönköping, Zweden) en tweemaal de UBU Theaterprijs in Italië.

Tussen 2011 en 2013 componeerde hij samen met de Italiaans-Argentijnse kunstenaar Sergio Policicchio een Soundscape-symfonie voor de stad Ravenna, op cd uitgebracht door Tempo Reale, de Stichting van Luciano Berio in Firenze.

In mei 2015 regisseerde hij Die Zauberflöte van W. A. Mozart aan het Teatro Comunale in Bologna met Michele Mariotti als dirigent, waarvoor hij ook de decors en belichting ontwierp. Op uitnodiging van Muziektheater Transparant regisseerde hij JOP2015 in DE SINGEL in Antwerpen, kunstcampus voor jonge muzikanten en zangers. Hetzelfde jaar werkte hij opnieuw samen met Sergio Policicchio voor het concept en het lichtontwerp van een concert/performance met acht elektronische muziekstukken van de Italiaanse componist Giacinto Scelsi, uitgevoerd door het Gentse Spectra Ensemble, in een sounddesign van Tempo Reale.

In 2017, in samenwerking met het Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop, maakte hij een voorstelling rond de figuur van Diaghilev, een opdracht van het Klarafestival die opgevoerd werd in Brugge (Concertgebouw), Brussel (Bozar), Antwerpen (DE SINGEL) en Berlijn. Later dat zelfde jaar creëerde hij in DE SINGEL een nieuwe voorstelling, Orfeo viajero, op muziek van Claudio Monteverdi, in 2019 hernomen op het Monteverdi Festival in Cremona.

Het jaar daarop nodigde DE SINGEL hem uit als regisseur van Les Indes Galantes. In 2021 regisseerde hij L'isola disabitata, een coproductie van het Teatro Alighieri in Ravenna en de Opera van Dijon, en in 2022 verzorgde hij voor het Teatro Ponchielli in Cremona de regie en scenografie van ll ritorno di Ulisse in patria, en van Lohengrin voor het Teatro Comunale van Bologna.

Zijn eerste regie in 2023 was Il Barbiere di Siviglia, een coproductie van het Teatro Sociale van Rovigo en het Teatro Alighieri van Ravenna.

Foto: Marcel Lennartz

Productie

Functie

Regie | Scenografie | Lichtontwerp

Concept | Regie

Concept | Regie | Video

Regie | Scenografie | Lichtontwerp

Concept | Regie | Scenografie | Video-ontwerp

Concept | Regie | Scenografie | Lichtontwerp

Regie

Regie | Scenografie | Lichtontwerp

Regie | Scenografie | Lichtontwerp

Regie | Visueel concept | Lichtontwerp

Concept | Regie | Decorontwerp | Lichtontwerp