Mesut Arslan is regisseur, artistiek leider bij Platform 0090 en een van de KVS-gezichten.
Arslan’s roots reiken ver: Macedonië, Kosovo, Turkije, België, Vlaanderen … Dit heeft een enorme invloed op de manier waarop hij teksten, scènes, auteurs en beelden reconstrueert. Hij maakt zijn eigen stijl, die is geëvolueerd naar beelden met (experimentele) taal.
In Turkije speelde Mesut in performances voor het stadstheater van Izmir en het gezelschap Yenis Asir, waar hij ook de rol van regieassistent vervulde. Als twintigjarige stapte hij op het vliegtuig naar België, waar hij een paar jaar later aan de slag ging in het theater en zijn eigen gezelschap oprichtte. Met Anatolia Theatre Group (ATG) behaalde hij verschillende successen, vooral binnen de Turkse gemeenschap. Later richtte hij Platform 0090 op, een atelier en uitvalsbasis voor onderzoek, creatie en presentatie in de multidisciplinaire kunsten, met referenties naar het Midden-Oosten. Hij is er ook artistiek leider. In 2006 was hij curator voor het Theaterfestival in België en Nederland.
Mesut Arslan heeft al heel wat bereikt: in 2010 werkte hij samen met Guy Cassiers van het Toneelhuis. In 2011 regisseerde hij Ve Veya Ya Da in zijn vroeger thuisland Turkije. In 2012 en 2013 bracht hij Kamer en de Man naar Istanboel, Brussel en Londen. Tijdens seizoen 2013-14 regisseerde hij Harold Pinter’s Betrayal en Verborgen Gezicht van Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk.
Sinds 2017 maakt Arslan deel uit van het KVS open ensemble en is hij een van de vertrouwde regisseurs van het huis. Zijn eerste KVS-project Nachtelijk Symposium was een indrukwekkend debuut. Samen met Michael De Cock werkte hij ook aan Kamyon.
In de herfst van 2019 zette Arslan zijn tanden in Who’s Afraid of Virgina Woolf?, een van de grootste theaterklassiekers van de voorbije eeuw. In onvervalste Arslan-stijl paste hij het stuk in een uitzonderlijke scenografie en maakte hij opmerkelijke keuzes. Nu is het de beurt aan de legendarische Gilgamesh.
Productie
Functie
Dramaturgie