Petr Kotik (°1942, Praag) is al heel zijn leven actief als componist en muzikant. Hij voert zijn eigen composities uit en die van anderen met een zelfde artistieke visie. Door zijn vaardigheden en talenten kon hij reeds vaak projecten en evenementen verwezenlijken die men als onhaalbaar zag. Dankzij zijn eerdere en huidige samenwerkingen met uitstekende muzikanten kenden zijn projecten vaak een blijvend succes.

Petr Kotik is autodidact als componist, hoewel hij compositie studeerde, eerst via privélessen bij Jan Rychlík in Praag (1960-'63) en later aan de Akademie für Musik und Darstellende Kunst in Wenen bij Karl Schieske en Hanns Jelinek (1963-'66). Hij werd al vroeg beïnvloed door de ideeën en benadering van John Cage, en later door die van R. Buckminster Fuller. Toch leidden die – en andere – invloeden nooit tot louter reproduceren. Volgens Kotik staat componeren ‘in de stijl van’ gelijk aan imiteren, wat niets gemeen heeft met echte invloeden.

In 1961, terwijl hij nog studeerde aan het Conservatorium van Praag, richtte hij het ensemble voor nieuwe muziek Musica viva pragensis op, waarvan hij tot 1964 de leiding had. Na zijn terugkeer uit Wenen naar Praag in 1966 stichtte en leidde Kotik het QUaX Ensemble, waarmee hij onder meer werken uitvoerde van componisten als Cornelius Cardew, Frederic Rzewski, La Monte Young, Cage, Feldman, Wolff en Ben Patterson, naast zijn eigen composities. Nadat hij eind 1969 naar de Verenigde Staten vertrok, had hij maar een paar weken nodig vooraleer hij samen met Julius Eastman het S.E.M. Ensemble oprichtte. Kotik en Eastman waren beiden lid van de Creative Associates-groep aan de State University in Buffalo in de staat New York. Andere stichtende of vroege leden van S.E.M. waren Roberto Lanieri, Jan Williams en Garret List.

Voor Kotik was de ontmoeting met Julius Eastman, vlak na zijn aankomst in Amerika, van enorm belang, zowel professioneel als persoonlijk. Beide mannen hadden eenzelfde artistieke visie, los van de toenmalige tendensen in de nieuwe muziek. De nauwe samenwerking tussen Kotik en Eastman, die vijf jaar duurde, leverde grote composities en concerten op in de VS en in Europa.

Nadat S.E.M. in 1983 van Buffalo naar New York City verhuisde, werd het ensemble in 1992 uitgebreid tot The Orchestra of the S.E.M. Ensemble en bracht het een Tribute to John Cage in Carnegie Hall. Op het programma stond de eerste volledige compositie voor 86-koppig orkest van John Cage, Atlas Eclipticalis, terwijl David Tudor tegelijkertijd Cages Winter Music uitvoerde.

Ondanks zijn vertrek naar de Verenigde Staten in 1969 bleef Petr Kotik nauwe contacten onderhouden met de Tsjechoslowaakse en Europese muziekwereld. Vanaf 1979, en vooral na de val van het communistische regime in de jaren 1990, trad hij vaak op in Tsjechoslowakije. In het verlengde van zijn bezoeken stichtte Kotik in 2001 het tweejaarlijkse Ostrava Days Institute & Festival. Petr Kotiks medewerkers voor de eerste Ostrava Days in 2001 waren Earle Brown, Alvin Lucier en Christian Wolff. In 2012 stelde de directeur van het Nationaal Moravisch-Silezisch Theater in Ostrava, Jiří Nekvasil, voor om een nieuw – eveneens tweejaarlijks – operafestival te organiseren. Kotik is artistiek codirecteur van dit NODO-festival (New Opera Days Ostrava).

Petr Kotik woont en werkt in New York, waar hij componeert en het S.E.M. Ensemble leidt. Hij reist geregeld naar Ostrava, Praag en andere plekken in de hele wereld.

http://semensemble.org/

http://www.newmusicostrava.cz/en/

Productie

Functie