Samir Odeh-Tamimi (1970) ontwikkelde een unieke taal die gebaseerd is op zijn intense betrokkenheid bij de westerse avant-garde muziek en Arabische muziektraditie. De Palestijns-Israëlische componist heeft een passie voor de Europese en Nieuwe Muziek en studeerde musicologie en compositie in Duitsland. Hij bestudeerde de werken van componisten als Giacinto Scelsi en Iannis Xenakis, en zet ook vraagtekens bij de muzikale cultuur van zijn geboorteland.
Zijn werk is te horen op bekende festivals, en hij kreeg onder meer opdrachten van Deutschlandfunk, het Donaueschingen Festival, het European Centre of the Arts in Hellerau. Zijn muziektheaterstuk Leila und Madschnun ging in 2010 in wereldpremière op de Ruhrtriennale. Odeh-Tamimi componeerde ook een stuk voor Ensemble Modern, geïnspireerd door zijn verblijf in Istanbul, en werkte samen met het Boulanger Trio en de Neue Vocalsolisten Stuttgart.
Zijn oratorium Hinter der Mauer, in opdracht van het RIAS Kammerchor voor de 20ste verjaardag van de Duitse hereniging, werd opgevoerd in het Berlin Radialsystem, Jeruzalem en Dresden. Zijn oeuvre is ook doordrongen van andere politieke en historische kwesties, Hálatt-Hissar (Staat van beleg), bijvoorbeeld, verwijst naar de gewelddadige belegering van Ramallah in 2001.
Samir Odeh-Tamimi componeert momenteel een deel van een groot gezamenlijk muziektheaterwerk, samen met onder meer Stefan Goldmann en het Zafraan Ensemble. Toekomstige projecten zijn onder andere een nieuw stuk voor het WDR Chor, een altvioolconcerto voor het Stuttgarter Kammerorchester en een groot klavierwerk voor het nieuwe SWR Orchestra.
 

Productie

Functie

Compositie