Piet Arfeuille (1961) is zijn theatercarrière ooit gestart in West-Vlaanderen. Voor zijn allereerste productie De Golf (gebaseerd op een roman van Morton Rhue) zette hij meer dan honderd leerlingen op de scène van het Klein Seminarie in Roeselare. De productie trok zo’n aandacht dat ze prompt geprogrammeerd werd door het toenmalige Koninklijk Jeugdtheater in Antwerpen. Zowel in het amateurcircuit als in het semi-professionele Theater de Schaduw, wat hij in 1994 oprichtte in een landelijke wijkkapel in Ardooie, maakte hij opvallende producties: een sfeervolle bewerking van Kristien Hemmerechts’ debuutroman Een zuil van zout en de publiekstrekker Langs de wegen (The very best of Vlaams boerendrama) waarmee hij het genre van de theaterwandeling zowat uitvond.

Ondertussen studeerde hij tussen 1990 en 1994 aan de Toneelacademie en de Jekerstudio Maastricht.
Onmiddellijk na zijn opleiding ging hij acteren bij Hollandia, het toenmalige gezelschap van regisseur Johan Simons. Vervolgens haalde Limelight Kortrijk hem binnen en zette hij zijn regisseurswerk verder in professionele omstandigheden. Uit die periode dateren For the one and only, Bloedbruiloft (Federico Garcia Lorca) en een bewerking van Lost language of the Cranes, een roman van David Leavitt.

Met zijn adaptaties van klassiek repertoire voor HETPALEIS van Antwerpen, kwam de doorbraak. Raadseltjes (naar de Oedipustragedie) werd genomineerd voor de Signaalprijs 2000, Romeo en Julia trok volle zalen en zijn Hamlet werd door de pers bestempeld als zowat het beste wat er in het seizoen 2004-2005 te zien was.

Ondertussen gaf Arfeuille ook les aan verschillende toneelscholen: Rits Brussel, Conservatorium Gent, Toneelacademie Maastricht. Maar vooral in de Fontys Academie voor Drama in Eindhoven (nu: Tilburg) experimenteerde hij volop met een nieuwe vormtaal. Daaruit resulteerden uiteindelijk eigenzinnige voorstellingen als Are you ready, are you ready for love? (Productiehuis Brabant, 2005, 2007 en 2011), Woyzeck (De Wetten van Kepler, 2006 en 2007) en Tagestöter (De Wetten van Kepler, 2007). In 2008 maakte hij voor HetPaleis een controversiële bewerking van Shakespeares’ laatste stuk De Storm waarvan recensent Marc Cloostermans schreef dat “Arfeuille een heidens kunstwerk had gemaakt.” In 2019 (Droomspel) slechtte Arfeuille op een meesterlijke manier de grenzen tussen theater, fotografie en beeldende kunst. In het overzicht van De Standaard haalde de voorstelling in 2008 een vierde plaats in de top tien van het jaar.

Met het artistieke leiderschap van Theater Malpertuis in Tielt is sinds januari 2010 in Arfeuilles carrière een nieuwe fase begonnen waarin zowel zijn grotezaalwerk als het avontuurlijke kleinschaliger werk zal verdergezet worden. De Standaard noemde zijn productie De Zaak als tweede beste voorstelling van 2011. In april 2012 verscheen er een monografie over Piet Arfeuille’s oeuvre ‘Schuilkelders en paleizen, theaterteksten van Piet Arfeuille’ bij uitgeverij Lannoo.

Productie

Functie

Coach