Koen Kessels (dirigent, pianist) studeerde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen bij o.m. Jos Van Immerseel, Levente Kende en Jacques Detiège. Zijn muziekinteresses vertalen zich in zijn liefde voor muziektheater, hedendaagse muziek en uitvoeringspraktijk.
Hij was lid van de muzikale staf van de Brusselse Muntschouwburg (directie Gerard Mortier, 1984-1987). Van 1990 tot 1994 was hij assistent-dirigent bij de Vlopera, Antwerpen-Gent (directie Marc Clémeur).
Hij debuteerde als dirigent met het orkest van de Vlopera in Cinderella (Prokofiev), een productie van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Tijdens Antwerpen ’93, Cultuurhoofdstad van Europa dirigeerde Koen Kessels de wereldcreatie Silent Screams Difficult Dreams, een opera van Jan Fabre en componist Eugeniusz Knapik. Dit betekende zijn nationale en internationale doorbraak. (Belfast, Antwerpen, Cinderella, Giselle; Rouen, Il Barbiere di Siviglia; Nantes, Kullervo; Salzburg, Amsterdam, Carmen; Gent, Rigoletto; Alden Biesen, Nozze di Figaro; Köln, Bohème; Madrid, Barcelona, Nabucco; Brussel, Köln, Lissabon, La Traviata) met orkesten als Mozarteum Orchestra, Ulster Orchestra, Orchestre National des Pays de la Loire, deFilharmonie, VRO, Beethoven Academie, Nederlands Promenade Orkest, Collegium Instrumentale Brugense, Royal Ballet Sinfonia.
Momenteel is hij Muziekdirecteur van het Zomeropera Festival (Alden Biesen) en verbonden aan Opera-Hall als eerste gastdirigent.
In december 2001 dirigeerde hij de kerstconcerten met Barbara Hendrickx.
Op het Edinburgh Festval 2002 kreeg de productie Swan Lake (Choreograaf Jan Fabre) de Herald Tribune Award.
Van mei 1997 tot februari 1999 was Koen Kessels artistiek directeur en dirigent bij het Vlaams ensemble voor hedendaagse muziek Champ d’Action. Hier realiseerde hij oa 2 cd’s (Brewaeys-portret, Goeyvaerts).
In maart 1999 richtte hij het HERMES ensemble op in samenwerking met ‘Le Centre de Recherche et de Formation musicale en Wallonie’ (Luik) en ‘Het instituut voor Sonologie’ (Kc Den Haag).
Zo werkte hij intens samen voor Belgische en wereldcreaties met componisten als Luc Ferrari, Louis Andriessen, Klaus Huber, Younghi Pagh-Pahn, Kaija Saariaho, Richard Barrett, Konrad Boehmer, Klas Torstensson, Luc Brewaeys, Wim Henderickx, Luc Van Hove, e.a.
Op uitnodiging van de Finse componiste Kaija Saariaho en Gerard Mortier assisteerde hij Kent Nagano voor de wereldcreatie van l’Amour de Loin’ in de Salzburger Festspiele 2000. In december 2001 creerde hij Lantern Lectures Klas Torstensson in Stockholm met het Zweedse KammarensembleN. De zweedse televisie volgde het repetitieproces en verfilmde het concert.
In april 2003 debuteert hij in het Concertgebouw Amsterdam met het ASKO-ensemble. Voor mei 2003 bereid hij een productie voor voor de Ruhrtrienale (Intendant Gerard Mortier) met komponist Peter Vermeersch.
Hij dirigeerde voor de Opera Studio Vlaanderen ‘The Rape of Lucretia’ (B.Britten), regie Carlos Wagner en ‘La Jolie Parfumeuse’ (J.Offenbach), regie Philippe Sireuil. Hij maakt deel uit van de Artistieke Directie van het Conservatorium Antwerpen.

Productie

Functie

Muzikale leiding

Muzikale leiding