Karin de Fleyt behaalde haar Master aan het Koninklijk Conservatorium te Gent (1995), waar ze zich reeds specialiseerde in hedendaagse fluit solo en kamermuziek. Post-graduaat “Laureaat van het Orpheus Instituut” met een studie over (nieuwe) extenties in fluitmuziek.
Karin is docent fluit in Leeds, College of Music (UK). Ze gaf les in de ManaMa opleiding hedendaagse muziek aan het Lemmensinstituut te Leuven en is vakdidacticus voor de specifieke lerarenopleiding aan de School of Arts, departement conservatorium te Gent.
Karin de Fleyt speelt regelmatig op nationale en internationale festivals. Ze bespeelt de fluit, altfluit, piccolo, basfluit, shakuhachi en bansuri.
Ze speelt het volledige oeuvre voor fluit van de componist Karlheinz Stockhausen, met wie ze 10 jaar samenwerkte. Vele werken die door Karin zijn gecreërd, ontstonden na een intense samenwerking met de componist.
Ze geeft masterclasses, lectures en lecture-recitals over de interpretatie van nieuwe muziek voor fluit aan verscheidene nationale en internationale conservatoria en tijdens festivals voor nieuwe muziek.
Karin is solo fluitiste in het Hermes Ensemble en fluitiste in het Oh-Ton Ensemble.
In januari 2015 startte ze een onderzoeksproject aan de Artesis Plantijn universiteit, koninklijk conservatorium Antwerpen en Akademie voor Kunsten in Antwerpen met als titel ‘From Zero to Void, encounters with Mary Bauermeister and Karlheinz Stockhausen in the sixties’.