Gérard Lecointe is oprichter en artistiek directeur van Percussions Claviers de Lyon en ook een eclectisch componist-arrangeur. Hij studeerde aan het Conservatoire National Supérieur de Musique Lyon bij François Dupin en Gérard Gastinel. Op het einde van zijn studies richtte hij met 4 andere studenten Percussions Claviers de Lyon (PCL) op en voltooide hij zijn eerste transcripties van werken van Claude Debussy en Maurice Ravel, die PCL zijn unieke klank gaven.

Tezelfdertijd was hij van 1983 tot 1998 een van de belangrijkste percussionisten van het Orchestre de l'Opéra National de Lyon, waar hij werkte met John Eliot Gardiner en Kent Nagano. In 1998 begon hij zich geheel te wijden aan Percussions Claviers de Lyon en bouwde met het gezelschap een steeds meer divers hedendaagse repertoire op.

Hij is betrokken geweest bij vele muzikale avonturen waarbij hij werkte met leidende figuren zoals Keiko Abe, Martial Solal, Doudou N'Daye Rose, David Robertson en Emilie Simon, en met verschillende componisten zoals Steve Reich, Gavin Bryars, Thierry Pécou, Denis Badault, Thierry de Mey, François Narboni en Xu Yi.

Lecointe arrangeerde ongeveer 100 stukken voor het ensemble en componeerde ook stukken voor andere percussie-groepen (Point bak, Trois épilogues, D'après masques). Zijn werk in 2007 met Jean Lacornerie voor Les Folies d'Offenbach en met Emmanuelle Prager voor Trois contes was een keerpunt in zijn carrière, die nu vooral gericht is naar het podium.

Na het componeren van de muziek voor Cendrillon voor Cie Alma Parens, werkte hij met Jean Lacornerie aan een herziene versie van West Side Story (2009), Coq d'Or (2011) en de musical-komedie Bells Are Ringing (2013), die zeer opmerkelijk waren.

In 2014 werd hij benoemd tot directeur van het Théâtre de La Renaissance (Oullins, Grand Lyon), met een project ter bevordering van alle vormen van muzikale producties.

 

Productie

Functie

Muzikale leiding | Vibrafoon