Violist George Alexander van Dam, van oorsprong Namibisch, is sinds het begin van zijn loopbaan een bevlogen uitvoerder van hedendaagse muziek. Hij werkte reeds met de meest vooraanstaande componisten van onze tijd – waaronder Adès, Aperghis, Benjamin, Chin, Eötvos, Francesconi, Goeyvaerts, Harvey, Hosokawa, Kagel, Kurtàg, Ligeti, Mamiya, Reich, Saariaho, Stockhausen, Joji Yuasa - als solist en in de context van ensembles voor hedendaagse muziek zoals Ensemble Modern Frankfurt, MusikFabrik, en Ictus, waarvan hij mede-oprichter is.

Dankzij een nauwe samenwerking met een nieuwere generatie componisten – o.a. Cassol, De Mey, Harada, Hus, Vermeersch – werden verschillende nieuwe werken speciaal voor hem geschreven, bijv. Homeobox van Mochizuki, in wereldcreatie met de Junge Deutsche Philharmonie. Hij nam master classes bij Dorothy DeLay, Z. Gilels, A. Markov, A. Rosand, en Rainer Kussmaul, en studeerde aan het Conservatorium van Brussel bij Georges Octors en Arie van Lysebeth.

In 2012 nam hij bij Robert Kohnen de studie van klavecimbel terug op, een fascinatie uit zijn kindertijd voor Oude klaviermuziek heraanwakkerend.

Zijn eigen werk als componist omvat kamermuziek, the Liedcycli Engel-Lieder voor James Bowman, Lorca Songs, Melanchotopia Songs (geschreven in samenwerking met Claron McFadden) voor Witte de With, Rotterdam 2011; een concerto voor viool en timbila orkest voor Drumming Grupo Percussão Porto; muziek voor (stomme) film, theater en dans - Ballet de Marseille, Needcompany, Ultima Vez i.a. – en werken met beeldende kunstenaars zoals Manon de Boer, Angela Bulloch, Trudo Engels, en Jorge Léon.

Recent schreef hij muziek voor Collegium Vocale Gent in het kader van Escorial door Michel de Ghelderode/Josse De Pauw (productie Transparant, mei 2013).

 

Foto: Manon de Boer

 

 

Productie

Functie

Compositie

Compositie