Daniele Naldi

Met de nodige ervaring als lichttechnicus werd Daniele Naldi door het Teatro Comunale van Bologna gekozen om het lichtontwerp te maken voor La Gatta Inglese, geregisseerd door Gabriele Salvatores, voor Il Trionfo Della Notte, in een regie van Giorgio Marini en voor verschillende andere opera’s in het Teatro delle Celebrazioni te. Sinds 1994 is Daniele hoofd belichting en lichtontwerper in het Teatro Comunale.

In 1993 debuteerde hij in het Comunale in Bologna met Histoire du Soldat, geregisseerd door Roberto De Simione. Later volgden onder meer L’Italiana in Algieri, Turandot, Macbeth, Il Caso Makropulos in een regie van Luca Ronconi, Pelléas et Mélisande, Simon Boccanegra, Aida, I Puratani geregisseerd door Pier’Alli, Tristan et Isolde, geregisseerd door R. Bergaus en The Rake’s Progress geregisseerd door C. Bieto.

Zijn lange lijst van internationale verwezenlijkingen als lichtontwerper omvat onder andere Lohengrin in een regie van Daniele Abbado in het Teatro Euskalduna di Bilbao, Il Turco in Italia, geregisseerd door Antonio Calenda in het Teatro San Carlo di Napoli, Cenerentola in een regie van Roberto De Simone, Jerusalem, geregisseerd door Ivo Guerra in het Teatro Regio di Torino, L’ incoronazione di Poppea, geregisseerd door Graham Vick in het Teatro Valli di Reggio Emilia, Maria Stuarda in een regie van Francesco Esposito in het Teatro Donizetti di Bergamo en in het Teatro di Opera di Marsiglia, Anna Bolena, geregisseerd door Jonathan Miller, Macbeth geregisseerd door Misha Van Hoecke in het Pala De Andrè in Ravenna en in het Teatro Verdi di Trieste en La Fille du Regiment in het Teatro Carlo Felice Genova, de New Israeli Opera in Tel Aviv en Cenerentola in het Teatro Grande di Brescia en het Teatro Municipale di Piacenza.

Sinds 2002 is Daniele actief als docent in podiumbelichting en –techniek voor het Ater Training Institute.