MANOJ KAMPS (Sri Lanka, 1988) droeg tussen 2015 en 2017 de felbegeerde titel van Junior Fellow in Orchestral Conducting aan het Royal Northern College of Music in Manchester. Tijdens die periode werkte hij samen met de BBC Philharmonic, het Royal Liverpool Philharmonic, het Hallé Orchestra en de Manchester Camerata, en studeerde hij bij Sir Mark Elder, Clark Rundell en Mark Heron.
Tijdens het seizoen 2018/19 dirigeerde hij onder meer de wereldpremière van Coded Messages: Scenes in the Life of Harriet Tubman van Hilda Paredes met het Muziektheater Transparant en het HERMESEnsemble, met als gast Claron McFadden voor wie het werk werd geschreven. Na de première in het Muziekgebouw, Amsterdam in oktober 2018 zal de productie op tournee gaan naar het Cervantino Festival in Mexico, het Huddersfield International Contemporary Music Festival, de Rotterdam Opera Music Days, het Theatre de la Croix Rousse in Lyon en deSingel in Antwerpen. Hij zal ook voor het eerst aan het hoofd staan van het Brucknerhaus Orchester Linz en het Brussels Philharmonic, en keert terug naar het Asko|Schönberg Ensemble, waarmee hij de Nederlandse première zal brengen van The Gender Agenda door Philip Venables. Vervolgens zal hij het Nederlandse Studenten Orkest leiden tijdens een uitgebreide nationale tournee door Nederland, met onder meer optredens in het Koninklijk Concertgebouw.
Tot de hoogtepunten van de vorige seizoenen behoren onder meer zijn debuut met de BBC Philharmonic in een reeks toongedichten, evenals Vivier’s Lonely Child, de wereldpremière en Europese tournee van de kameropera Be With Me Now op het Festival d’Aix-en-Provence, een nieuwe productie van The Fairy Queen voor de Nederlandse Reisopera, Side by Side met het Ulster Orchestra, Carte Blanche op muziek van Vivier met Cappella Amsterdam en Connect met het Asko|Schönberg Ensemble. Hij leidde tevens tal van projecten met de Chineke! Juniors op festivals in het Southbank Centre in London. Andere opvallende projecten zijn onder meer optredens met de Dutch National Opera Academy, het Nederlands Kamerkoor, het Gulbenkian Orchestra, het Nederlands Radiokoor, Silbersee/VocaalLAB en het Tokyo Telemann Chamber Orchestra.
Hedendaagse muziek stond altijd al centraal in Manojs carrière. Hij dirigeerde een aantal premières van werk van onder meer Michel van der Aa (The Book of Sand, een digitaal project van de hand van de componist), Peter Eötvös (Nederlandse première van da capo met het ensemble Ludwig), Karlheinz Stockhausen (Nederlandse première van Mikrophonie II), Louis Andriessen (eerste uitvoering van vroege werken, onder toezicht van de componist), Rob Zuidam, Boudewijn Tarenskeen, Klaas de Vries en Rodion Shchedrin, op festivals als het Holland Festival, het AAA Festival van het Koninklijk Concertgebouw, het Aldeburgh Festival, November Music, het Gaudeamus Festival en Musica Sacra Maastricht.
Dit seizoen is Manoj assistent-dirigent voor de productie van Die tote Stadt van Korngold door de Nederlandse Reisopera. Eerder al was Manoj als assistent-dirigent betrokken bij producties van het Koninklijk Concertgebouworkest en het Konzerthausorchester Berlin (voor Iván Fischer), het BBC Philharmonic Orchestra (Juanjo Mena), de Nederlandse Nationale Opera (Romain Bischoff), het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra (Andrew Manze), het Prague Symphony Orchestra (Jac van Steen), het Rundfunkchor Berlin (Simon Rattle) en de Nederlandse Bachvereniging (Ed Spanjaard). Hij werkte ook voor Esa-Pekka Salonen en Sir Andrew Davis.
Manoj werd geselecteerd om deel te nemen aan masterclasses met Bernard Haitink (Lucerne Festival), Carlo Rizzi (European Network of Opera Academies), Marc Albrecht (Nederlands Philharmonisch Orkest), Simon Halsey (Rundfunkchor Berlin), Juanjo Mena, Vasily Petrenko, Jorma Panula en George Hurst.
Manoj begon zijn muzikale opleiding bij Sureka Amerasinghe en studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag af in orkestdirectie (bij Jac van Steen en Kenneth Montgomery), compositie (bij Roderik de Man en Calliope Tsoupaki) en koordirectie (bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt), dat laatste summa cum laude. Hij zette zijn opleiding koordirectie voort bij Daniel Reuss. Tijdens zijn studie genoot hij de gulle steun van het Kersjes Fund for Conductors, de Ars Lunga Foundation en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Hij is een fervent voorstander van projecten rond muzikale vorming. Naast zijn werk met de Chineke! Juniors, zette hij ook samen met het Nederlandse Muziekcentrum van de Omroep en de Nederlandse Nationale Opera een aantal grootschalige educatieve projecten op. Hij heeft ook een eigen project, waarbij schoolkinderen deelnemen aan (semi)-professionele producties.
Foto: Thomas van Dun
Productie
Functie
Muzikale leiding