Katherina Lindekens behaalde masters in Nederlandse en Engelse literatuur (VUB) en in Musicologie (KU Leuven). Ze startte haar carrière als programmator Oude Muziek bij het Concertgebouw Brugge (2008-2011). Daarna ondernam ze een doctoraat rond poëzie en muziek in de opera tijdens de Engelse Restauratie, waarvoor ze onderzoek verrichtte aan de universiteiten van Leuven en Manchester, en aan theaters zoals het Globe Theatre in Londen en het Folger Theatre in Washington D.C. Naast haar academisch werk werd ze regelmatig gevraagd om over opera te schrijven en uitgenodigd om erover te spreken in verschillende operahuizen en concertzalen en tijdens festivals. In die periode groeide haar belangstelling voor dramaturgie, tot ze er haar hoofdactiviteit van maakte. Enkele van haar recente projecten zijn het MAfestival Brugge (2013-2019), Pygmalion Double Bill (met choreografe Femke Gyselinck, 2019), Les Indes galantes (met regisseur Clément Cogitore, 2019) en Cupid and Death (met regisseurs Jos Houben & Emily Wilson, 2021). Sinds oktober 2018 is Lindekens als dramaturge verbonden aan Opera Ballet Vlaanderen, waar ze onder meer meewerkte aan A Revue van Benjamin Abel Meirhaeghe (2020). Op dit moment bereidt ze nieuwe producties voor, in samenwerking met regisseurs zoals Maribeth Diggle (SOLA SOLETTA), Julian Rosefeldt (Schumanns Faust) en Philippe Grandrieux (Tristan und Isolde). Samen met Katharina Smets maakt ze de podcast De stemmen.

Foto: Dries Segers

Productie

Functie

Dramaturgie