Kurt D'Haeseleer is sinds 2010 artistiek leider van de Werktank, een productiehuis voor mediakunst in Leuven.
D'Haeseleer produceerde video's en (interactieve) installaties, zoals Scripted Emotions, Fossilization en S*CKMYP, die gepresenteerd werden op internationale festivals en voorstellingen in Rotterdam, Tokyo, Montreal, Parijs, Berlijn,...
Het werk van D'Haeseleer draait om de visualisatie en symbolisering van de dynamiek van informatie- en dataverkeer in tijden van glasvezelkabels, computers en modems. Hij onderzoekt de lichamelijke en urbanistieke impact van snelheid en vertaalt de alomvattende aanwezigheid van media naar metabeelden. Media worden gesymboliseerd door lagen plakkerige pixeltexturen, noise en interactiviteit. Special effects spelen een belangrijke rol in zijn werk, dat misschien best als een 'pixel-drama' of 'pixel-soap' omschreven kan worden en zich vaak op het snijvlak van schilderkunst, videoclip, cinema en performance bevindt.
D'Haeseleer werkt ook regelmatig als videodesigner in het theater, de dans of de opera en maakt ook zijn eigen voorstellingen. Hij ontwierp het videodesign voor de Ringcyclus van Guy Cassiers in de Scala en heeft samengewerkt met Ictus, Georges Aperghis, Muziektheater Transparant, Kollectif Barakha, Isabella Soupart, Jon Hassell, Annabel Schellekens, Joji Inc, TUK, Peter Verhelst, Köhn, en BL!NDMAN …
De laatse jaren werkt hij intensief samen met de Franse componist, muzikant en theatermaker Franck Vigroux.
Productie
Functie
Video
Video
Video