Gable Roelofsen studeerde aan de Toneelacademie Maastricht, aan het Lincoln Center Theatre / Directors Lab en voerde een artistiek onderzoeksproject uit over innovatie op het gebied van opera en muziektheater aan het AP – a.pass post-master programma in deSingel, Antwerpen.

Zijn werk als acteur en zanger bracht hem naar gezelschappen zoals Toneelgroep Amsterdam, Orkater, La MaMa experimenteel theater en de Nederlandse Reisopera. Hij studeerde als een toneelschrijver/librettist met Charles Mee jr, Ko van den Bosch en Willem Bruls. Hij schrijft, regisseert en speelt bij het Muziektheatergezelschap Het Geluid Maastricht. Dit gezelschap is ‘artist in residence’ bij Theater aan het Vrijthof Maastricht en partnerorganisatie van de Nederlandse Reisopera.

Zijn toneelstukken Wesendoncklieder-Heute en Malta zijn vertaald in het Duits. Zijn solostuk Life is Too Good to be True werd vertaald in het Engels na het winnen van de Amsterdamse Fringe Festival Award 2010. Het Geluid Maastricht werkte sindsdien samen met gezelschappen zoals het Muziektheaterensemble de Veenfabriek (Leiden) en La Monnaie/De Munt (Brussel) en festivals als European Operadays en Operadagen Rotterdam.

Gable Roelofsen werd genomineerd voor The Rolex Mentor & Protégé Arts Initiative. Hij co-regisseerde Bizet’s/Brook's La tragedie de Carmen bij Nederlandse Reisopera en Schönberg’s Erwartung en Messiaen’s Harawi voor het Euregionaal Opera- en Muziektheaterfestival.

Hij is momenteel een libretto aan het schrijven voor Nederlandse Reisopera.

Hij schreef columns voor Huffingtonpost en de Artsblog van The Guardian.

www.hetgeluidmaastricht.nl

Foto: Felix Baumsteiger

Productie

Functie

Regie