Na zijn dubbele Masteropleiding gitaar bij Raphaella Smits en luit bij Philippe Malfeyt studeerde Wim Maeseele bij Hopkinson Smith aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland.

Steeds op zoek naar subtiele en expressieve uitvoeringen en door zijn passie voor vocale muziek, beschouwt hij de 16e-17e eeuw als zijn geliefkoosde speeltuin. Zijn repertoire overspant de periode van de middeleeuwen tot de barok, vaak in combinatie met hedendaags werk. 

Wim is een veelgevraagde musicus, voor solorecitals, muziektheatervoorstellingen en als continuospeler in grote en kleine bezettingen. Hij concerteert wereldwijd met gerenommeerde ensembles als Capriccio Stravagante, La Fenice, Anima Eterna, Oltremontano, Akademie für Alte Musik Berlin, MuziektheaterTransparant en B’rock, bij wie hij diverse producties leidde.

Verder speelde Wim bij Capilla Flamenca, Concerto Italiano, Currende Consort, Ex Tempore, Huelgas Ensemble, Il Fondamento, Il Gardellino, La Caccia Consort, Le Poème Harmonique, La Folata, Explorations, Musick and Mirth, Ricercar Consort, Trinity Baroque en vele andere.

Hij was te gast bij befaamde muziekfestivals als Laus Polyphoniae Antwerpen, Ambronay, Barcelona, MA-festival Brugge, Cambridge, Edinburgh, Les Folles Journées, Melbourne, Potsdam, Sint-Petersburg, Utrecht, Wenen en het Woorfees-festival in Zuid-Afrika. Hij stond op de planken van o.a. Concertgebouw Amsterdam, De Doelen (Rotterdam), De BBC Proms, het Lincoln Center (New York), Boston University en Melbourne Opera.

Wim leidt een bloeiende luitklas aan het Conservatorium van Brugge en is artistiek docent luit aan de Hogeschool Gent. Hij is oprichter en dirigent van Vocaal Ensemble Da Cantar, was gastdirigent bij Canto LX uit Luxemburg en leidt regelmatig oudemuziekcursussen in binnen- en buitenland.

Hij werkte mee aan tientallen opnames bij labels als Accent (Diapason D’Or), Etcetera, Eufoda, Raumklang, Pavana Records, Klara, Lauda, Ramée... 

Productie

Functie