Serge Verstockt studeerde notenleer en geluidstechniek aan het Conservatorium van Brussel. In deze periode volgde hij gelijktijdig cursussen beeld- en geluidsmontage aan het RITS. Nadien volgde hij les aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen bij klarinettist Walter Boeykens. Hij behaalde er een eerste prijs voor notenleer en klarinet. Aan de SEM-studio (Studio voor Experimentele Muziek) van Joris Delaet kwam hij in contact met de elektronische klankmanipulatie.

Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het Instituut voor Sonologie te Utrecht bij Gottfried Michael Koenig – pionier van de computerondersteunde compositie. Hij bracht Serge Verstockt in contact met de formele compositiepraktijk en toonde hem de mogelijkheden van de informatica. Deze elementen zullen in heel zijn oeuvre van belang zijn: Verstockt wordt een sterke verdediger van de computerondersteunde compositie. In 1985 organiseerde hij onder meer de "Elektronische Muziekdagen Antwerpen". Verstockt was toen als docent verbonden aan het conservatorium van Arnhem en speelde o.a. met het SEM-ensemble.

In België bestond op dat moment een tekort aan professionele ensembles die hedendaagse muziek wilden uitvoeren. Om hieraan tegemoet te komen richtte hij in 1988 het ensemble ChampdAction op dat heel wat Vlaamse hedendaagse muziek op het programma plaatste. Zo werd de muziek van Karel Goeyvaerts niet alleen uitgevoerd, maar ook op cd gezet door ChampdAction. In 1997 trok Verstockt zich echter officieel terug als artistiek leider. Hij bleef als componist wel nauw verbonden aan het ensemble en kreeg compositieopdrachten van ‘Antwerpen, Stad aan de stroom’, ‘Ipem’, ’de Singel’, ‘Antwerpen 93’ en ‘November Music’. Van 1997 tot 1999 was Verstockt ‘junior fellow’ van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, K.U.Leuven). In 2003 werd hij opnieuw artistiek leider van Champ d’Action. Sedertdien kreeg hij verscheidene nieuwe opdrachten via Festival van Vlaanderen, Stad Antwerpen, Wien Modern, Artefact Festival, Music@venture, Ars Musica, deSingel ea.

Zijn werk Voder werd in het najaar 2006 bijzonder goed onthaald op het internationaal gerenommeerde festival Wien Modern. In dit werk integreerde Verstockt vliegende luidsprekers die ook als installatie getoond werden tijdens de festivals Artefact in Leuven en Ars Musica in Brussel.

In 2007 schreef Verstockt de muziek bij de productie Requiem für eine Metamorphose van Jan Fabre en Troubleyn. Met deze productie was hij te gast op de prestigieuze festivals van Salzburg en Ruhr Triënnale en Vilnius. In hetzelfde jaar ging zijn nieuwe compositie DRIE in première op het Music@venture festival in deSingel in Antwerpen. Het werk werd uitgevoerd door Champ d'Action in samenwerking met Slagwerkgroep Den Haag. DRIE werd nadien nog verscheidene keren uitgevoerd in België en Nederland.

In 2008 kreeg Serge Verstockt van BL!NDMAN (saxofoonkwartet) een opdracht die resulteerde in Twisted Pair, een groot ensemblewerk met o.a. het gebruik van Tibetaanse hoorns en elektronica. Twisted Pair werd intussen uitgevoerd in Antwerpen, Brussel, Brugge en Madrid. Het werk werd eveneens geselecteerd door de jury van ISCM Vlaanderen voor de World Music Days in Australië in 2010. In het najaar 2009 ging de multimediale voorstelling Waterboarding in première tijdens het festival Made in Gent. Het werk werd nadien nog hernomen in Antwerpen, Amsterdam en Brugge. 

FINGERFERTIGKEIT - L' égalité des doigts uit 2012 is een volgende stap in het oeuvre van Serge Verstockt waarin ‘klassieke’ en ‘nieuwe’ instrumenten met elkaar in dialoog gaan. Voor FINGERFERTIGKEIT werden aan alle uitvoerders drie van hun favoriete studies gevraagd. Het muzikale materiaal van de compositie werd enkel en alleen uit deze studies gehaald. De muzikanten worden tijdens de uitvoering begeleid door twee iPad’s die met hun virtuele mogelijkheden de instrumenten het vuur aan de schenen zullen leggen.

In 2013 ging Hold Your Horses - Grand opera de trash in première in deSingel in Antwerpen, als eerste deel van een trilogie. Deze eerste opera van Verstockt gaat de brute confrontatie aan met een fragmentarische wereld die balanceert tussen virtualiteit en realiteit. Op het libretto, vrij naar de 198 Methods of Nonviolent Action van Gene Sharp, flirten assemblages van natuur en cultuur met diva's en avatars. In maart 2015 ging HRZSCHMRZ - het tweede luik van de operatrilogie - in première in de Ancienne Belgique in Brussel.

Productie

Functie

Artistieke leiding | Concept | Muziek | Visuals