Diederik De Cock (1971) is muzikant en geluidskunstenaar.

Eind jaren tachtig bouwt hij zijn eigen analoge synthesizer en speelt hij als drummer in een Belgische grungeband.

Tijdens jaren negentig toert hij als geluidstechnicus met producties van onder meer Wim Vandekeybus (Ultima Vez) en Eric Sleichim (Bl!ndman).

In 1999 begint hij, samen met geluidsingenieur Karel De Backer, een opnamestudio in Aalst: Rat & Kabel. Ze werken er met artiesten als An Pierlé, Peter Vermeersch en FES en Zita Swoon.

Bij het RO Theater leert Diederik De Cock Guy Cassiers kennen, waarmee hij onder andere De Wespenfabriek en La Grande Suite realiseert. Hij begint als geluidsontwerper voor Cassiers aan de Proust Cyclus en Bezonken Rood (2004). In 2006 verhuizen ze allebei naar Antwerpen. Diederik ontwerpt geluidsdecors voor Triptiek van de macht, Een geschiedenis van de Wereld in 10 en 1/2 hoofdstuk van Julian Barnes, De Geruchten naar Hugo Claus, Duister Hart en de Musil Triptiek.

Diederik De Cock experimenteert met analoge machines en verkent het organische geluid van instrumenten als drums, saxofoon, gitaar en piano. Daarbij zoekt hij naar minder voor de hand liggende klankstructuren. Het is hem niet te doen om een instrument virtuoos en vlekkeloos te bespelen, maar wel om het te manipuleren in een richting die nodig is om een bepaalde sfeer of emotie op te wekken. Hierdoor ontstaan ongewone soundscapes die, vermengd met andere geluiden, weer nieuwe unieke klankwerelden vormen.

Productie

Functie

Arrangementen

Regie | Geluidsontwerp | Gitaar | Drum