Jongerenopera Canti d'Amor II - DAG 7: Behind the Scenes

Maandag 25 augustus 2014

Aan de start van de tweede week besluit ik om even achter de schermen te duiken. Want: geen opera zonder licht, geluid, decor, kostuums en al die andere aardse beslommeringen. Het ontwikkelen van een concept terwijl het stuk zelf nog in volle opbouw. Ervoor zorgen dat er geen conflict is met dat van regisseur en de andere spelers in het veld. Het zijn maar een paar van de moeilijkheden die eigen zijn aan de jongerenopera. Reden genoeg dus voor een paar korte interviews met een groep mensen die, aan hun verraste blikken en halfhartige ontsnappingspogingen te zien, duidelijk gedacht hadden dat zij de dans wel zouden ontspringen.

Ik vind scenograaf Pepa Ivanova dit keer achter het mengpaneel. De soundscapes worden live gemixt, zodat ze kan inspelen op de acties op het podium. ‘I’m more interested in listening to and investigating sounds than actually composing music. As an artist, I think it is important to collect a large library of sounds, so that you always have something to go back to. For me, making soundscapes is not about mixing electronic sounds, but about finding the precise sounds in nature. These can sound very electronic if you want. I try to use different speakers and create surround, multi-channel output. Monteverdi himself explored very similar ideas. He was thinking of how and where to place musicians in the hall, so that there would be a mixture of sounds inside the space and above the heads of the audience, rather than coming from one particular spot. This was actually also inherent to the architecture of the time. Think about the cathedrals, which were often the setting for Monteverdi’s music.’

Pepa’s werk leunt natuurlijk dicht aan bij dat van technieker Janneke en toneelmeester Anne. ‘Ik doe vooral het licht,’ zegt Janneke, ‘maar ook de videoprojecties. We zijn uitgegaan van hetzelfde lichtplan als vorig jaar en moesten dus niet van nul vertrekken. Nadat het decor was opgesteld bleek echter dat we heel wat moesten aanpassen. De sfeer is anders en het materiaal is behoorlijk veeleisend.’ ‘Maar het is wel leuk om mee te werken,’ zegt Anne, ‘Het is gewoon een uitdaging om de mensen er goed uit te laten komen. Het concept is natuurlijk iets wat regisseur en scenograaf samen moeten beslissen. Maar ontwerpers, en zeker beeldende kunstenaars, houden niet altijd rekening met de wetten van het theater. Nu gaan we bijvoorbeeld ook toeren, en dat houdt in dat het decor ook wel in – en uit elkaar moet kunnen en enigszins verplaatsbaar moet zijn. Als toneelmeester is het mijn taak om dat soort dingen in de gaten te houden.’ Als de voorstelling af is, vraag ik hen, is het ook een beetje hun kindje? ‘Ja, dat denk ik wel,’ antwoordden ze als uit één mond. ‘Zeker als je er wat invloed over hebt,’ zegt Anne. ‘Bij deze voorstelling kunnen wij ook voor een deel mee bepalen hoe het er uit gaat zien. En dan ben je wel trots, ja.’

Adriana verzorgt ondertussen al voor de derde keer de kostuums bij de jongerenopera, terwijl het voor Tina de eerste keer is. Het concept hebben ze samen uitgedacht. Tina: ‘We were brainstorming, looking through magazines and working with the materials we had. Our background idea was young celebrities, a little bit broken, being in the glam-world and not being able to deal with it. We wanted to give them a shiny look, but also somehow normal.’ ‘We didn’t want just beautiful people,’ zegt Ariana. ‘We wanted to give it a twist so that it shows the ugliness that is inside.’ Ik vraag hen of het lastiger is om met jonge mensen te werken. ‘It is actually very easy,’ zegt Ariana. ‘they are very polite and listen to what you have to say, rather than trying to push through their own ideas. They are a lot more manageable than adults’ (laughter). ‘It’s a pretty fast project,’ voegt ze nog toe. ‘We keep improving it a little every day, as much as the hours allow us. I’m not sure if, in a week, we will get it as good as we wish, but we will see. We are developing the costumes at the same time that the director and the actors are building the scenes and the characters. This is hard, but it also allows you to be creative. We’re having fun!’ 

< Terug Gepost door Julie De Meester (Blogmaster 'Canti d'Amor II')
in Jongerenopera Canti d'Amor II