Jongerenopera 'Dido and Aeneas' - Dag 2

Woensdag 8 augustus 2012

Vanaf vandaag draaien de repetities op volle toeren. In de dansstudio maakt choreograaf Itamar de jongens en meisjes vertrouwd met zijn persoonlijke danstaal. Ivan staat in een hoek en oefent in zijn eentje aan de hand van filmpjes op het internet.

Heel anders gaat het er aan toe op de orkestrepetitie waar de klassieke partituren de toon zetten. Naast violen, een altviool en een cello, is er een viola da gamba en een fagot. “A baroque fagot”, preciseert Isaure. “ In those days it was the first instrument made out of four pieces” en ze wijst de verschillende houten onderdelen aan. “It creates this soft warm baroque sound."

 

Verder staan er een harp, een orgel waar een achteruitkijkspiegeltje aan hangt en iets wat op een speelgoedpiano lijkt. “I play on the virginal”, verduidelijkt Jeanne. Tegenover haar zit Justin met zijn theorbe tussen twee barokgitaren. Een ervan wordt bespeeld door Nicolas die de jonge muzikanten dirigeert en aanwijzingen geeft aan de zangers.

Hen volgen we in de namiddag naar de individuele zangoefeningen bij Annie. Zij zit aan een vleugelpiano en neemt de jongeren mee op een verkenningstocht langs de grenzen van hun stem. “Je leert hier bij, maar het wel zijn lange dagen van negen tot negen”, vertelt Sandro die wacht op zijn beurt. Hij begint volgend jaar aan zijn masterstudie in de Kleinkunst en ziet deze summerclass als een eventuele opstap naar andere Transparantproducties. “Ik zing als bariton en alt/contratenor en de combinatie tussen zang en beweging in deze opera is best interessant. Soms kan je hogere noten halen als je je niet op je zang concentreert omdat je afgeleid bent door je bewegingen. Het kan volstaan om je veters te knopen tijdens het zingen om hoger te kunnen gaan.” Zo leren ze hier de kneepjes van het vak…      

< Terug Gepost door Axel Van Noten (Blogmaster)
in Jongerenopera 'Dido and Aeneas'