Jongerenopera Canti d'Amor - DAG 10

Woensdag 28 augustus 2013

Pepa heeft niet alleen het decor ontworpen, ze heeft ook de projecties en de soundscapes gecreëerd.  Tijdens de eerste week van dit project bouwde ze samen met de techniekers alles op. Toen ik het voor de eerst keer zag, vroeg ik me af hoe ze het in hemelsnaam voor elkaar hadden gekregen. Het leek of het team een volledige bouwwerf naar binnen had gesleept. “That’s kind of what we did”, geeft Pepa toe. “Next door they are constructing, so we got some of their dirt”. 

“I wanted to create a wasteland, another dimension. I use the projections and soundscapes to create the contrast between the real world and the stage”. Pepa toont bariton Nicolas en sopraan Nathalie hoe ze hun lichaamstaal moeten gebruiken in een scène achter een scherm. Hun schaduwen moeten spreken. “Oke people, let’s start from the top”. “Do I have to take Nicolas with me allready?”, vraagt Nathalie. “No, not yet. Later. He doesn't want you in this moment”. Nathalie ontroert me met haar stem wanneer ze een solostuk zingt dat getekend is door eenzaamheid en verdriet.  

Plots komen er suggesties van de deelnemers. Marie neemt het voortouw. “Can we cut the slow part and directly go to the other part?”. Emma staat haar bij: “we think it can work”. “I’m the one who decides, so you have to make it work”, zegt Wouter. “We didn’t practice yet, so it might be a little chaotic. Let’s give it a shot”. Marie klapt in haar handen en pept de groep op. Het valt in goeie aarde, maar muziekcoach Nicolas besluit om nog een stukje meer weg te knippen. “Is this a good compromise?”. De wisselwerking tussen de jongeren en de coaches is interessant om zien.

Wouter gaat verder met het regisseren van de scène. “You are all dreaming the same thing. This is not real. But stay connected and walk slower”.  De geur van barbecue sluipt de zaal binnen. Wouter applaudiseert en de groep is dismissed.

Emmanuel, zestien, maar één van de boeiendste gesprekspartners hier aanwezig zit over me tijdens het eten. De groep praat na over de repetitie. “This evening we will already do a run through”. Ik wijs hen erop dat er hierna nog maar twee repetitiedagen volgen en de première dus aan de deur staat. “Time is flying”. Daarna slaat het gesprek over in iets helemaal anders, “Why is a tomato a fruit instead of a vegetable?”. Verschillende theorieën kruisen de tafel.  Van de première ligt deze jeugd nog lang niet wakker.  

 

< Terug Gepost door Sofie Gheysens (Blogmaster 'Canti d'Amor')
in Jongerenopera 'Canti d'Amor'