Schoolproject Bijlmer Amsterdam - DAG 2: De poppen gaan aan het dansen (en zingen)

Dinsdag 14 april 2015

De ochtend begint met een stevige opwarming op muziek. Een beetje zoals op kamp vroeger, bij de jeugdbeweging. Ideaal om iedereen uit slaapmodus te krijgen en klaar te stomen voor een volgende fase in deze operacreatie. Vandaag gaan de poppen letterlijk aan het dansen, zingen, acteren en jongleren. Iedereen wordt in 3 groepen verdeeld en passeert afwisselend langs het circus, het 'papier-maché' atelier en de zangles.

In het circus heerst een drukte van jewelste. Jonglerend op een fiets, klauterend op een pyramide van mensen, fietsend op een 1-wieler, iedereen timmert volgens eigen skills aan een circusact die straks wordt gepresenteerd voor het kritische oog vanTyi. De beste act(s) word(t)(en) opgenomen in de voorstelling. Dat circus bovenal ook humor is, bewijst een groepje jongens met een ludieke act over 'loodzware jongleerballetjes'. Spitsvondigheid troef! 

In het poppenatelier boetseren de jongeren aan hun ware ziel. 'Waar het gelaat de innerlijke ziel maskeert, tonen maskers de ware identiteit', zei Ensor ooit. Een mooie inspiratie bij het maken van je persoonlijke pop, dacht Lotte, toen ze de vraag kreeg om 60 poppen te maken met deze 60 jongeren. Geen makkelijke opdracht, zo'n karakterpop maken. Een blik op de eerste ontwerpen leert me dat er veel 'verwondering' in deze zielen schuilt, en ook wel 'tragedie met een dikke knipoog'.  

De derde stop in het circuit vandaag houdt halt bij Charles, de stemcoach voor het koorgedeelte van de opera. Met veel hoogtes en laagtes probeert hij de soms moeilijke teksten in de juiste toon te zetten. 'Ik doe maar wat', zegt een meisje als ze de ruimte verlaat, 'aan mij is geen groot zangtalent verloren gegaan.' Met 'zingen zoals in de douche' zal je hier inderdaad niet ver komen. Maar dat het veel aangenamer zal klinken voor het publiek, dat is zeker. 

< Terug Gepost door Muziektheater Transparant (admin)
in Schoolproject Bijlmer Amsterdam - Pagliacci